Profesia? Multilateral dezvoltat!

July 23rd, 2016

Multilateral dezvoltat. Așa-i că vă era dor de sintagma asta?

Pentru cei care au trecut (măcar o țâră) prin comunism cred că o au întipărită în ADN. Pentru ceilalți, luați aminte: susținătorii capitalismului au vorbit (prea) mult timp despre omul multilateral dezvoltat ca fiind o din invenție a comunismului, bun la toate, pe umerii căruia România parcurge calea spre culmile bunăstării, bineînțeles ironizând astfel ideea și explicând apoi, urmând o logică economică, că este un concept care nu se poate adapta la dinamica societății moderne.

Acum hai să facem o incursiune într-una din ramurile industriilor românești mai aparte: industria muzicală.
E mai aparte pentru că strălucește, e ca o rază de soare într-un decor spre gri așa. Nu o putem compara de exemplu cu industria metalurgică decât poate dacă ne place metalul ca gen muzical și facem asocieri. Industria muzicală este nestemata coroanei industriilor. E întotdeauna strălucitoare, mereu în trend, cu produse râvnite care ajung direct la suflet și pe care le îndrăgește toată lumea cu puține excepții. Atunci însă când începi să o cunoști și ai o relație mai intimă cu ea, realizezi (odată în plus) înțelepciunea anumitor zicale românești de genul: ”afară-i vopsit gardu’, înăuntru-i leopardul”. (apropos, unii spun că mesajul ăsta cu leopardul nu se încadrează la categoria zicale ci advertising autentic 🙂  mi-a plăcut și varianta asta dar merg pe sensul de zicală că mie mi se pare că e deja general acceptat)

Nu spun că industria muzicală e urâtă ci mult mai capricioasă decât ai crede și în spatele magiei pe care o furnizează se desfășoară un întreg sistem complex de procese și activități fără de care nu exista acel ”ceva” ce îi produce strălucirea pe care o are.

Să ne avem bine înțeleși! În România industria muzicală (încă) nu a ajuns la maturitate. Iar drumul până la maturitate din punctul în care se află e lung. Asta e un fapt!

Îmbucurător este că pe zi ce trece prinde viteză pe acest drum. Jucătorii din piață încep să ”miște”. Au apărut jucători noi, jucătorii mari tradiționali pierd teren în fața celor noi și sunt obligați să se adapteze, există o dorință mai mare pentru maturitate și în paralel, infrastructura IT ajută la greu această dezvoltare. Mai mult decât atât, a apărut oportunitatea cunoașterii, a dezvoltării în domeniul industriei muzicale românești.

Enumăr aici câteva categorii care se reunesc sub industria muzicală:

  • Interpretare și compoziție
  • Studiouri de înregistrări
  • Label-uri
  • Radio și TV
  • Management Artistic
  • Consiliere juridică de specialitate
  • Sceno-tehnică și logistică
  • Săli și spații destinate evenimentelor muzicale
  • Relații Publice și Publicitate
  • Educație muzicală
  • Materiale promoționale
  • Alte activități conexe de suport (ex. dans și coregrafie,  )

Pentru cei la început de drum, indiferent de categoria din care fac parte, reprezintă o reală provocare supraviețuirea în cadrul industriei muzicale, fie că ai un band sau că reprezinți un label, este aproape imposibil să îți permite luxul de a externaliza tot ce ar trebui să externalizezi.

Poate că îți poți permite să folosești servicii specializate pentru câteva dintre categoriile de care depinzi dar în mod cert îți va fi imposibil din punct de vedere financiar să externalizezi tot. Suma câștigurilor obținute pentru o perioadă mare de timp va fi mai mică decât valoarea serviciilor plătite. Vei încerca să faci compromisuri, vei încerca să reduci prețurile spre zero dar îți va fi imposibil să o faci într-atât încât să te descurci fără să nu afectezi propriile-ți servicii. Bineînțeles că nu se iau în calcul persoanele pentru care banii nu sunt o problemă și e vorba doar de pasiune. Dar de obicei marea masă, nu are legătură cu situația asta.

Astfel ai două soluții: să renunți (e cea mai simplă) sau să încerci să supraviețuiești îngrijindu-te permanent să nu dai faliment. Cuvântul de faliment sună nașpa și e perceput ca atare chiar dacă habar nu ai despre economie. Am auzit cu toții de mult prea multe ori cuvântul ăsta ca să nu știm ce semnifică.

Și-acum, mă întorc la noțiunea despre care vorbeam la începutul articolului, omul multilateral dezvoltat.

Zilele trecute, am avut un nevoie de un fundal pentru a-l folosi la o filmare ce va fi folosită ca parte a unui produs al industriei muzicale. Nu contează acum, aici, detaliile legate de acest produs. Este doar un exemplu în care am plecat de la o idee care care includea un perete vopsit în alb și am ajuns la discuții de branding, tehnică video, metode de filmare, noțiuni de social media. Nu singur (singur însemna ”Misiune Imposibilă 6”) ci înconjurat de oameni care făceau parte din proiect, fiecare dintre ei profesioniști în anumite domenii, dintre care enumăr: interpretare, producție audio/video, branding/copywriting. Și ce frumos și inspirațional sună această enumerare dar înainte de a ajunge la concretizarea ideii finale, e nevoie să te dai jos din cer. E nevoie de un zugrav, de un electrician, de manipulanți, de proiectanți, etc, cu toții buni. Altfel nu ne concretizează ceea ce ai vizualizat. Riști s-o dai în caricatură involuntară sau într-un caz mai fericit iese ceva interesant dar oarecum departe de ideea ta inițială.IMG-20160715-WA0001

Fiecare dintre membrii implicați în proiect și-au adus aportul pentru minimizarea cheltuielilor. Pentru peretele alb, de-altfel o chestiune banală, trebuie să fi familiar cu noțiuni de genul: amorsă, trafalet,  chit, etc, pentru un decor e nevoie de: noțiuni de prelucrare a materialelor pe care le folosești, noțiuni de electrică, de manipulare (multă manipulare), de noțiuni cu privire la amplasarea luminilor  pentru asigurare unei filmări optime. Nu mai continui. Cred că ați prins ideea. Pare simplu dar vă asigur, nu e.

Pentru a putea să supliniți aportul specialiștilor pentru toate acele activități conexe de care aveți nevoie și care bineînțeles e pe bani, puteți să:

  • căutați diverse persoane / diverși prestatori pe cont propriu, care vă vor asigura că vă ajută pe bani puțini – asta e cea mai nefericită abordare după părerea mea, pentru că în marea majoritate a cazurilor totul e un fiasco total. Reversul e că puteți avea surpriza de a găsi un meseriaș chiar bun pe bani puțini (depinde ce marjă de risc sunteți dispus să vă asumați)
  • apelați la un prieten bun sau la mai mulți și în acest caz să luați în calcul că e foarte posibil să nu mai contați pe termenele pe care vi le-ați propus. În genul ăsta de situații nu puteți insista în a stabil termene prea strânse. Trebuie să luați în calcul noțiunea de bun simț pe care dacă o ignorați, riscați să rămâneți cu problemele nerezolvate și fără prieteni.
  • apelați la servicii de specialitate din partea prestatorilor de profil. Aceasta este opțiunea ideală, dar dacă era la îndemână, accesibilă din punct de vedere financiar tuturor, cu siguranță nu aș mai fi scris articolul acesta. Chiar și în acest caz am câteva sfaturi sau recomandări pentru dumneavoastră:
    • informați-vă cu grijă înainte de a alege o companie sau o persoană pentru serviciile de care aveți nevoie. Căutați referințe despre: seriozitatea și experiența prestatorilor, calitatea serviciilor prestate, timpul de execuție, respectarea termenelor, prețul lucrării.
    • asigurați-vă că înainte de a apela la prestator, știți foarte clar ceea ce aveți nevoie. Nu mă refer neapărat la detalii legate despre execuție ci la concept.
    • încheiați un contract în care să includeți un plan pe etape de execuție cât mai detaliat cu clauze în cazul nerespectării termenelor (și bineînțeles să urmăriți evoluția lui pe perioada execuției)
    • comunicați prestatorului cât mai multe detalii legate de proiectul pentru care l-ați contactat pentru ca acesta să aibă o idee cât mai clară legată de necesitățile dumneavoastră.
    • solicitați o schiță, machetă sau model după caz pentru lucrarea pe care vi-o doriți executată, astfel vă asigurați că înainte de începerea lucrării prestatorul a înțeles pe deplin cerințele solicitate.
  • vă implicați personal iar asta înseamnă să fiți multilateral dezvoltat:
    • să cunoașteți cu exactitate ce aveți de făcut (asta, înainte de a începe)
    • să concepeți un plan clar, stabilit înainte de începe treaba. Interveniți asupra lui numai dacă este absolut necesar.
    • să stabiliți etape pentru planul pe care îl aveți
    • să stabiliți termene pe care să le respectați
    • să fiți calificat pentru ceea ce faceți (orice ați face) / dacă nu sunteți, calificați-vă!
    • să știți să vă acceptați limitele
    • să delegați într-un mod cât mai eficient sarcinile în cazul în care lucrați în echipă
    • să vă informați temeinic legat de lucrările pe care le pregătiți astfel încât să fiți cât se poate de pregătit

Acum, dacă sunteți la început de drum, și nu dispuneți de fonduri astfel încât să puteți externaliza serviciile de care aveți nevoie, fie că aveți o trupă, fie că vă apucați de producție sau poate de o afacere cu servicii și materiale promoționale, etc. TREBUIE să fiți multilateral dezvoltat. Trebuie să învățați să vă descurcați pe cont propriu astfel încât să limitați cât mai mult posibil cheltuielile pentru acele servicii pe care le-ați putea rezolva dumneavoastră. Nu vă va vi ușor dar aveți o șansă în plus de a vă menține pe linia de plutire până la momentul în care balanța va atârna generos în dreptul profitului și vă veți putea permite să lucrați în parteneriat cu furnizori specializați pentru serviciile de care aveți nevoie pentru activitatea pe care o desfășurați.

Dacă totuși nu vă place aventura asta cu dezvoltarea multilaterală (ceea ce e de înțeles) și doriți să găsiți un job în industria muzicală într-o companie ce activează în acest domeniu, să știți că nu prea veți găsi mare lucru la Agenția Națională Pentru Ocuparea Forței de Muncă. Nu disperați, aveți răbdare și căutați cu perseverență oportunitățile dorite. Puteți începe prin parcurgerea acestui articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *